5 tips om leiderschap te tonen op je werk


Leiderschap is niet alleen een eigenschap die belangrijk is voor de directeur van een organisatie, maar ook voor managers en werknemers. We gaan in dit artikel in op hoe je als werknemer leiderschap kunt tonen. Deze tips kunnen vooral werknemers helpen, die vaak horen dat ze te bescheiden of te onzeker overkomen. Het zijn meestal deze mensen die promoties en leuke projecten aan hun neus voorbij zien gaan. Met deze tips zul je beter zichtbaar worden op je werk! 

1. Durf aan te kaarten dat er verandering nodig is

Vanaf de werkvloer is het soms gemakkelijker om te zien welke veranderingen er nodig zijn binnen de organisatie. Veel werknemers zijn terughoudend om dit aan te kaarten. Maar wat als dit ervoor zorgt, dat je met minder plezier naar je werk gaat? Ben moedig en kaart het aan bij je leidinggevende. Begin met het geven van complimenten voor wat er wel goed gaat. Wijs ook niet direct op de fouten die je bij anderen ziet, maar probeer het subtieler te brengen en besteed ook aandacht aan je eigen tekortkomingen. Hiermee voorkom je dat er meteen defensief wordt gereageerd. 

2. Toon aan dat je strategisch bent ingesteld

Laat zien dat je bij het aankaarten van problemen de strategische prioriteiten van de organisatie niet uit het oog verliest. Begrijp je niet waarom er bepaalde veranderingen zijn doorgevoerd? Vraag dan wat de gedachte hierachter is vanuit de organisatie, omdat dit voor jou vanaf de werkvloer niet duidelijk is. Benadruk dat je graag op één lijn zit met de organisatie. Hiermee toon je dat je met jouw ‘klacht’ of ‘kritiek’ niet alleen aan jezelf denkt, maar dat je mee wilt denken met de organisatie.

3. Zorg dat je goed geïnformeerd en betrokken bent
Soms kun je als werknemer het gevoel krijgen dat er zaken langs je heengaan. Zorg ervoor dat je steeds goed geïnformeerd bent over wat er binnen de organisatie en de branche speelt. Zo kun je anticiperen op nieuwe ontwikkelingen binnen de organisatie en zal het minder lastig zijn om je aan te passen. Mogelijk zie je hierdoor nieuwe kansen ontstaan binnen het bedrijf, waar jij op kunt inspringen. Spreek ook met collega’s en leidinggevenden over wat je opvalt. Hiermee laat je jouw betrokkenheid zien en zal een leidinggevende sneller aan jou denken als er een nieuwe uitdaging op jullie pad komt. 

4. Toon waardering en respect voor anderen

Veel werknemers willen steeds bevestigd worden of ze hun werk wel goed doen. Je kunt als werknemer ook uit die afhankelijke rol stappen en zelf je waardering uiten naar collega’s of je leidinggevende. De kans is groot dat je dan sneller zelf een complimentje zult krijgen. Bovendien draag je hierdoor bij aan een positieve sfeer en dat merk je aan de productiviteit en het commitment van alle medewerkers. Spoor anderen aan om hun talenten optimaal in te zetten en spring in op die taken waarin jij uitblinkt. Maakt iemand een fout, veroordeel diegene niet, maar kijk hoe je hem of haar kunt helpen. 

5. Ben betrouwbaar en volhardend

Ben betrouwbaar en volhardend in waar jij voor staat op je werk. Zorg dat je je werk uitvoert in lijn met de afspraken. Communiceer duidelijk naar je directe collega’s en leidinggevende over waar je mee bezig bent, wat je hebt bereikt en over eventuele problemen die je tegenkomt. Bij problemen laat je dit direct weten, maar je gaat ondertussen ook zelf proactief op zoek naar een oplossing. Laat je niet te snel ontmoedigen of afleiden van je doelen! 

Hulp nodig van een loopbaancoach?

Een leuke baan vinden is al moeilijk genoeg. Als het eenmaal gelukt is, is het niet altijd gemakkelijk om binnen je nieuwe baan je weg te vinden. De organisatiestructuur, bedrijfscultuur, de verschillende mensen die je tegenkomt en de inhoud van je werk, zijn allemaal factoren die bepalend zijn voor je werkplezier. Wil je zeker weten dat je de juiste carrièrestappen neemt? Laat je dan adviseren door een loopbaancoach!