Ja, ik wil vrijblijvend persoonlijk advies

5 tips voor een succesvolle start van je nieuwe baan

Je hebt de sollicitatieprocedure achter de rug en dan komt het verlossende woord: je hebt de baan! Tijd voor een feestje, maar daarna gauw terug naar de realiteit. Want hoe ga je succesvol van start met je nieuwe baan? Je wilt natuurlijk meteen een goede indruk maken. Daarom hier 5 tips voor een succesvolle start van je nieuwe baan.

1. Bewaar je kalmte

Accepteer dat je je de eerste dagen een buitenbeentje voelt. Het is normaal dat je je in het begin onzeker voelt en niet meteen weet hoe alles werkt. Iedereen binnen het bedrijf is ooit voor het eerst begonnen. Bewaar je kalmte en begin met een open instelling aan je nieuwe baan. Dit helpt je om vriendelijk over te komen, waardoor je nieuwe collega’s sneller bereid zijn om je te helpen.

2. Leg zoveel mogelijk contacten

Probeer er snel achter te komen wie wie is. Leg zoveel mogelijk contacten, door je nieuwe collega’s vragen te stellen over hun werk en het bedrijf. Door snel het ijs te breken is het gemakkelijker om in de eerste weken van je nieuwe baan hulp te vragen bij de juiste mensen. Dúrf ook om hulp te vragen, zo voorkom je dat je onnodig veel tijd verspilt aan bepaalde klussen.

3. Maak aantekeningen

Het is geen probleem dat je in het begin veel vraagt aan je collega’s over de gang van zaken in het bedrijf, waar de nietjes liggen of over hoe het koffiezetapparaat werkt. Het is echter wel een goede tip om veel aantekeningen te maken, anders zul je veel dingen snel vergeten. Niets is zo vervelend als steeds dezelfde vragen te moeten stellen.

4. Enthousiaste en nederige instelling

Begin met een enthousiaste en nederige instelling aan je nieuwe baan. Kijk en luister naar wat er allemaal gebeurt en pik de werksfeer op. Laat zien dat je enthousiast bent. Zijn er dingen die jij anders zou doen? Dan is het niet slim om meteen de werkwijze binnen het bedrijf te willen veranderen. Neem deze observaties mee voor op een later moment, waarop je eigen inbreng wel gepast is.

5. Wek vertrouwen

Wek vertrouwen bij je collega’s en werkgever door op tijd op je werk te komen en op gepaste tijden naar huis te gaan. Maak geen valse beloftes als je vooraf al ziet dat je een bepaalde taak niet voor elkaar krijgt. Ben open en eerlijk in wat je kunt en ben duidelijk in je communicatie. Lukt het niet om een opdracht op tijd af te ronden of loop je tegen problemen aan, trek dan op tijd aan de bel.

Op zoek naar een nieuwe baan?

Op zoek naar een nieuwe uitdaging in je carrière? Roep dan eens de hulp in van een loopbaancoach. Een loopbaancoach kan je helpen met het vinden van het juiste pad en een succesvolle start van je nieuwe baan. Neem hier contact op voor gratis offertes van loopbaancoaches in jouw regio.