Commerciële vaardigheden ontwikkelen voor een sollicitatiegesprek

Als er in een vacature gevraagd wordt naar commerciële medewerkers dan dient een kandidaat te beschikken over zogenaamde commerciële vaardigheden. Veel mensen denken dat dit vooral een vlotte babbel is, maar in de werkelijkheid is het veel meer dan dat. Heel veel meer.

Hoe werkt de markt en hoe profiteert u daarvan?

Natuurlijk komt een vlotte babbel je goed van pas. Iemand die dat niet heeft zal minder snel leuke contacten hebben en zal niet gemakkelijk een klant overtuigen. Maar behalve dat is ook commercieel inzicht een commerciële vaardigheid waarover je als commercieel medewerker dient te beschikken. Commercieel inzicht is een heel breed begrip en kan het best omschreven worden als het hebben van inzicht in de werking van de markt en hoe daar maximaal van te profiteren.

SWOT-analyse

Tot de noodzakelijke commerciële vaardigheden behoren ook het snel kunnen maken van een SWOT-analyse. SWOT staat voor Strength, Weaknesses, Opportunities en Threats en daarmee onderzoek je wat de toekomstmogelijkheden zijn van een product in de markt. Een van de belangrijkste commerciële vaardigheden is echter klantgerichtheid, een houding die klachten voorkomt.

Klantgericht zijn is erg belangrijk

Klantgerichtheid gaat over klanten en klanten kunnen personen, concurrenten, bedrijven en instellingen zijn. Bij de verkoop staat de klant altijd centraal; die bied je optimale service, daar communiceer je mee en daarmee houd je steeds nauw contact. De klant moet altijd koning zijn, al heeft de klant net als jij behalve rechten ook plichten. Klantgerichtheid is belangrijk omdat ze goede maar ook antireclame voor jouw bedrijf kunnen maken. Daarbij dienje als commercieel medewerker te beseffen dat elke klant een potentiële afnemer is en dat klanten onvoorspelbaar kunnen zijn. De commerciële vaardigheden resulteren in optimaal respect voor de klant, een zeer dienstverlenende houding en voor jouw relaties doe je graag iets, je stelt jezelf met andere woorden zeer dienstverlenend op.

Oplossingsgericht denken

Tot belangrijke commerciële vaardigheden behoren ook analytisch vermogen en steeds oplossingsgericht kunnen denken. Een goede commerciële medewerker heeft een groot inlevingsvermogen en is in staat om goed te luisteren. Daarnaast kan de commercieel medewerker overtuigen.

Verkoop van product of dienst

Uiteindelijk moeten de commerciële vaardigheden leiden tot de verkoop van een product of dienst. Om daadwerkelijk tot het verkopen van een product of dienst te komen, dien jeuiteraard altijd jouw product goed te kennen en heb je de juiste uitstraling. Op het juiste moment de goede vragen stellen is ook een vaardigheid waar je de commerciële vruchten van kunt plukken. Nee komt in het woordenboek van een goede verkoper niet voor en dus is die zeer creatief en inventief en kan hij of zijn een nee ombuigen in een ja. Overtuigen speelt bij alle vaardigheden een belangrijke rol. Juist als het erop aankomt slaat u toe en overtuig je zodanig dat de verkoop daadwerkelijk tot stand komt.

Met deze zaken is nog slechts een deel van alle commerciële vaardigheden benoemt, vaardigheden die je overigens door het volgen van trainingen kunt verbeteren. Dat die vaardigheden meer zijn dan alleen een vlotte babbel, moge duidelijk zijn. Wil je hier meer over weten? Lees dan eens het commerciële vaardigheden boek of volg een commerciële vaardigheden training. Kijk bijvoorbeeld eens bij de gespecialiseerde verkooptrainingen van Steyn&Allberg.

Plaats jouw aanvraag

Vergelijk gratis loopbaancoaches in jouw regio

Binnen 24 uur offertes. Vergelijk en kies de beste coach.
Plaats jouw aanvraag