Durf jezelf te laten zien op je werk!

Bescheidenheid is een mooie eigenschap, maar te veel bescheidenheid is ook niet goed. Het zorgt ervoor dat mensen al snel over je heen lopen en je niet op waarde schatten. Merk je dat die promotie ineens onterecht aan jouw neus voorbijgaat of dat alle leuke opdrachten op je werk steeds op het bureau van je collega’s belanden in plaats van bij jou? Dan is het tijd om te leren om jezelf te laten zien op je werk!

1. Laat zien waar je mee bezig bent

Je kunt je werk nog zo goed doen, maar als je zelf niet nadrukkelijk laat zien waar je mee bezig bent en welke successen je hebt behaald, word je binnen veel bedrijven over het hoofd gezien. Je bijdrages worden als ‘vanzelfsprekend’ beschouwd. Zorg dat je tijdens werkoverleg met collega’s en leidinggevenden duidelijk uit de doeken doet wat je aan het doen bent en wissel informatie uit. Heb je een belangrijke mijlpaal behaald, laat dit dan weten en vier je succes met je collega’s. Je hebt net zoveel recht op erkenning voor jouw successen als je collega’s.

2. Positieve en zelfverzekerde woordkeus

Wanneer je zelfverzekerd communiceert, zullen mensen jou sneller serieus nemen. Let daarom op de manier waarop je over jezelf en je werk communiceert. Bescheiden en weinig assertieve mensen hebben de neiging hun kwaliteiten af te zwakken. Dat is nergens voor nodig. Je hoeft een compliment niet weg te wuiven. In plaats daarvan bedank je degene die het compliment geeft. Een ander veelvoorkomende situatie is dat je gevraagd wordt waar je goed in bent. Bescheiden mensen beginnen vaak over waar ze juist niet goed in zijn. Nee, niet doen! Vertel gewoon wat je kwaliteiten zijn!

3. Let op je houding

Bij effectief communiceren hoort ook een overtuigende houding. Je hebt niet voor niets deze baan gekregen; het betekent dat je werkgever vertrouwen in je heeft. Duik niet steeds in een hoekje en zorg voor oogcontact met je gesprekpartner of met de mensen in de groep waar je tegen spreekt. Sta of zit rechtop en spreek rustig en duidelijk. Een paar kleine aanpassingen in je houding kunnen al een wereld van verschil maken. Al ooit van de ‘powerpose’ gehoord? Uit onderzoek blijkt dat mensen die een krachtigere houding aannemen, zich ook zelfverzekerder gaan voelen!

4. Leer om informeel te beïnvloeden

Informeel beïnvloeden begint met sociaal gedrag op de werkvloer. Stap eens wat vaker op mensen af en maak een praatje; en niet alleen als je direct iets van ze wilt. Door je sociaal op te stellen zullen je collega’s je toegankelijk en aardig vinden. Dit werkt ook andersom; zij zullen ook toegankelijker en aardiger naar jou toe zijn. Je stapt vervolgens gemakkelijker op ze af als je ze nodig hebt om jouw professionele doelen te realiseren.

5. Durf ‘nee’ te zeggen

Sla niet door in het toepassen van punt 4. Aardig gevonden worden is heel belangrijk, maar het mag je er niet van weerhouden om als dat nodig is ook ‘nee’ te durven zeggen! Zorg dat je je tijd en energie op je werk op een goede manier gebruikt. Af en toe een collega uit de brand helpen als dat mogelijk is, is geen probleem. Maar zorg wel dat je jouw doelstellingen bereikt, waarmee je jezelf kan profileren.

Meer weten over zichtbaarheid op het werk of behoefte aan coaching? Vraag dan hier gratis en vrijblijvend offertes aan van loopbaancoaches in jouw omgeving!

Plaats jouw aanvraag

Vergelijk gratis loopbaancoaches in jouw regio

Binnen 24 uur offertes. Vergelijk en kies de beste coach.
Plaats jouw aanvraag