De grote impact van smalltalk op je carrière

Even een praatje voeren over ‘niets’? Veel mensen zin het nut er niet van in. Ze denken dat ze hierdoor minder intelligent of interessant overkomen. Tijdens vergaderingen, op de werkvloer en in sollicitatiegesprekken voer je alleen diepgaande gesprekken. Maar is dat wel zo? Sommige mensen zijn van nature geen praters en slaan daarom smalltalk over. Tijdverspilling! Of toch niet? Ontdek hier de grote impact van smalltalk op je carrière en lees onze tips om beter smalltalk te kunnen voeren.

Waarom smalltalk belangrijk is!

Vind je smalltalk lastig, dan kan het toch lonen om hier meer aandacht aan te besteden. Het is namelijk een goede manier om het ijs te breken; daar kun je in je carrière veel baat bij hebben. Gesprekken lopen ineens een stuk gemakkelijker en je breidt gemakkelijker je netwerk uit. Wie weet zit daar wel je nieuwe werkgever bij? Of helpt het je om als ondernemer straks die deal van je leven te sluiten! Beter luchtige gesprekjes leren voeren brengt je de volgende voordelen:

• Zorgt voor een ontspannen sfeer
• Je leert sneller meer mensen kennen
• Je leert elkaar beter kennen
• Anderen voelen zich bij jou op hun gemak
• Zorgt voor sterkere sociale en professionele contacten
• Gemakkelijk wederzijdse interesses vinden

Smalltalk binnen je loopbaan

Deze voordelen kun je binnen je loopbaan goed gebruiken om bijvoorbeeld sneller een nieuwe baan te vinden of om binnen je bedrijf een leukere en betere positie te krijgen. Maar dat niet alleen; het zorgt er ook voor dat je je prettiger voelt op je werk, omdat je hierdoor een beter contact hebt met collega’s, leidinggevenden, klanten of leveranciers. Ben je zelfstandig ondernemer? Dan is het voeren dit soort gesprekjes nog belangrijker; klanten en opdrachtgevers moeten vertrouwen in je hebben. Daarvoor moeten ze eerst een goed beeld van jou hebben. Smalltalk helpt om een goed beeld van jou bij anderen te scheppen.

Smalltalk in de praktijk

Er zijn heel wat momenten, die je prima kunt gebruiken om een luchtig gesprekje aan te gaan. Denk aan momentjes als je staat te wachten in de bedrijfskantine, bij de printer of de koffieautomaat. Ook bij aanvang van een belangrijk gesprek is het slim om het ijs te breken met een beetje smalltalk; voor een beoordelingsgesprek, een sollicitatiegesprek of een gesprek over je arbeidsvoorwaarden. Onderschat niet de gesprekjes in de lunchpauze, op een bedrijfsfeestje of tijdens bedrijfsuitjes. Tijdens deze gelegenheden leg je nieuwe contacten of versterk je contacten die je in de toekomst kunnen helpen.

Blijft smalltalk lastig?

Niet iedereen is bedreven in vlotte gesprekjes voeren. Dat geldt vooral voor introverte mensen. Vaak zijn zij bang om iets geks of oninteressants te zeggen. Met wat oefening en enkele tips kun je er beter in worden.

Waar moet ik het over hebben?
Over alles en niets! Snijd voor de hand liggende onderwerpen aan: het weer, werk, sport. Lukt dat aardig? Praat dan over wat je echt bezighoudt; hobby’s, je volgende vakantie, je kinderen. Of vertel een korte anekdote over wat je deze ochtend is overkomen. Om je gesprek op gang te houden kun je vragen stellen aan je gesprekspartner. ‘Hoe was jouw dag?’ of ‘Wat zou jij doen als…?’ ‘Of ‘Heb je weleens meegemaakt dat…?’

Leer van anderen
Je kent vast wel mensen in je omgeving of op je werk die goed zijn in smalltalk. Observeer hoe zij dit doen; hoe gedragen ze zich, wat zeggen ze, hoe spreken ze anderen aan, hoe verlopen de gesprekjes. Ga experimenteren met dit gedrag!

Oefen!
Vind je het lastig om ermee te beginnen op je werk? Of heb je binnenkort een sollicitatiegesprek? Oefen dan eens bij de bakker, al wachtend in de rij voor de kassa of spreek je buurvrouw aan! Op deze manier kun je heel effectief oefenen in de praktijk. Daarna zal het ook op je werk of tijdens het solliciteren een stuk gemakkelijker worden!

Plaats jouw aanvraag

Vergelijk gratis loopbaancoaches in jouw regio

Binnen 24 uur offertes. Vergelijk en kies de beste coach.
Plaats jouw aanvraag