Waarom werkgevers sollicitanten screenen

Ben je aan het solliciteren? Wees je er dan van bewust dat werkgevers hun sollicitanten vrijwel altijd screenen. Dit kan variëren van een snelle check via Google, tot een uitgebreide pre-employment screening. Werkgevers doen dit, omdat ze er zeker van willen zijn dat jij betrouwbaar bent als werknemer en er zeker van te zijn dat jouw aangegeven werkervaring ook klopt . Wees je er dus altijd van bewust wat je op internet plaatst en zet geen onwaarheden in je cv.

Verschillende screenings

Om te kijken wie jij bent als persoon en of de opgegeven informatie klopt, screenen werkgevers je op verschillende manieren. Ga er altijd vanuit dat je naam wordt gegoogeld. Zo kunnen bedrijven zien hoe jij je presenteert op internet. Wanneer je in dienst komt bij een bedrijf, is je naam verbonden aan deze organisatie (vaak staat ook op je profiel op social media aangegeven waar je werkt). Je (toekomstige) werkgever vindt het dus niet zo prettig als je alleen maar negatieve en zeer provocerende dingen post of foto’s waar je drank en drugs nuttigt. Wil je niet dat je posts zichtbaar zijn voor anderen? Scherm dan altijd je profielen op bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Instagram af voor derden.

Dan is er nog de pre-employment screening. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een applicatie om na te gaan of alle gegevens in je cv kloppen en of je een betrouwbaar en integer profiel hebt als kandidaat. Daarnaast worden je referenties gecheckt. Deze vorm van screening wordt dan ook toegepast na een gespreksronde en je positief bent opgevallen bij de werkgever. Voorwaarde om deze screening te gebruiken is wel dat het noodzakelijk is, of de werkgever moet jou informeren dat je informatie wordt gescreend.

Een goede online presentatie

Werkgevers zoeken je dus ook online op om te kijken wie jij bent. Zoals eerder aangegeven is het dus verstandig om de profielen op social media die je alleen gebruikt voor privédoeleinden dan ook af te schermen voor derden. Maar daarnaast moet jij je ook focussen hoe jij je online presenteert op zakelijk gebied. Het perfecte platform hiervoor is LinkedIn. Wanneer jij je naam invoert in Google, zal je ook vaak zien dat dit profiel (als je er een hebt natuurlijk) vaak bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. En de werkgever zal dit dus aanklikken om meer over jou te weten te komen. Maak daarom van deze pagina een mooi portfolio. Plaats een zakelijke foto waarop je gezicht goed zichtbaar is, zet je opleidingen en ervaring in een duidelijk overzicht en laat eerder werk van jezelf zien. Ook aanbevelingen van eerdere collega’s voegen iets toe aan je online presentatie. Daarnaast is het nog een optie om website met je portfolio te maken. In dit geval is het wel belangrijk om deze goed bij te houden. Als je drie jaar geleden voor het laatst iets hebt gedaan in je vakgebied, dan kan dit twijfels oproepen bij de werkgever.

Waar knappen werkgevers op af?

Wat een werkgever zoekt in een werkgever, verschilt per bedrijf. Je weet nu in ieder geval wat je moet doen voor een goede online presentatie. Maar ook tijdens het sollicitatiegesprek moet jij je goed presenteren. Want dit is het moment dat jij jezelf echt kan laten zien. Het belangrijkste is natuurlijk om jezelf te zijn. Maar voel je niet al te veel op je gemak. Ga dus niet onderuit gezakt zitten in een stoel, of met gespreide benen. Wees ook niet te amicaal in je woordkeuze. Spreek de werkgever aan met ‘u’, tenzij anders wordt aangegeven. Voor de rest is het voor werkgevers een grote afknapper als er al snel gevraagd wordt hoeveel je gaat verdienen. Bewaar dit soort vragen dus voor het laatst, net zoals of er een mogelijkheid is voor vergoeding van de reiskosten.

Plaats jouw aanvraag

Vergelijk gratis loopbaancoaches in jouw regio

Binnen 24 uur offertes. Vergelijk en kies de beste coach.
Plaats jouw aanvraag