Ik heb geen goede relatie met mijn collega’s! Wat nu?
Wanneer je geen goede relatie met je collega’s hebt, dan kan dat je werkplezier behoorlijk belemmeren. Het is geen fijn gevoel als je het idee hebt dat je collega’s je niet waarderen. Het is een probleem dat we regelmatig tegenkomen in de praktijk van loopbaanhulp. Het kan soms zo ver gaan, dat werknemers overwegen om van baan te wisselen. In veel gevallen is dat niet nodig. Zeker als je je werk leuk vindt, zou dat jammer zijn. Maar hoe ga je hiermee om? Hoe krijg je de juiste balans tussen de relatie met je collega’s en het plezier in je werk? We gaan er in dit artikel dieper op in.
Waarom reageren collega’s minder positief op mij?
Er zijn verschillende factoren die een rol kunnen spelen bij het al dan niet harmonieus omgaan met collega’s. Het is ook belangrijk om te beoordelen of dit gevoel beperkt is tot één specifieke collega of dat het zich voordoet in de omgang met meerdere mensen. Ongeacht de situatie zijn er methoden die je kunt aanleren om hier effectiever mee om te gaan. In veel gevallen heeft dit te maken met de mate van collegialiteit en hoe je je verhoudt tot de bedrijfscultuur. Als je je afvraagt waarom je collega’s wellicht minder positief op jou reageren, is het van belang stil te staan bij de volgende aspecten: collegialiteit, erkenning en persoonlijke afstand. Zelfreflectie is hierbij essentieel om te ontdekken waarom je relatie met je collega’s moeizaam verloopt.
Een betere relatie met collega’s begint met zelfreflectie
Een van de vragen die je jezelf moet stellen is: sta ik wel voldoende open voor samenwerking en ben ik bereid om taken te delen? Daarbij is het essentieel om stil te staan bij vragen als: hecht ik veel waarde aan erkenning van anderen, met name van leidinggevenden? Zorg dat deze behoefte niet ten koste gaat van de relatie met je collega’s. Het succes van het team dient altijd centraal te staan. Ben je afstandelijk in je relatie met je collega’s? Ook als je graag werk en privé gescheiden houdt, dan kan het helpen om toch af en toe kleine persoonlijke aspecten te delen en interesse te tonen in je collega’s. Hiermee versterk je de onderlinge band. Het is eveneens belangrijk om authentiek te blijven, terwijl je tegelijkertijd openstaat voor de acceptatie van je collega’s.
Een goede relatie met je collega’s is essentieel
Het belang van goede werkrelaties met collega’s mag niet onderschat worden, vooral wanneer een nauwe samenwerking binnen je functie essentieel is. Goed samenwerken is doorgaans noodzakelijk om de doelstellingen van de organisatie te behalen. Daarnaast is het van groot belang dat je je prettig voelt in het bijzijn van je collega’s, omdat je dagelijks veel tijd met hen doorbrengt. Positieve relaties met collega’s hebben niet alleen invloed op je werkplezier, maar kunnen ook je eigen prestaties aanzienlijk verbeteren. Het is prettig als je kunt vertrouwen op medestanders wanneer je tegen uitdagingen aanloopt op je werk of als je simpelweg behoefte hebt aan morele ondersteuning.
Tips voor het verbeteren van je relaties op de werkvloer
Je kunt verschillende stappen nemen om je werkrelaties te verbeteren. Wachten tot de ander verandert? Dat leidt vaak alleen maar tot frustraties. Een verbetering van de relatie met je collega’s begint dus bij jou! Hierboven benadrukten we al het belang van zelfreflectie. Daarnaast kun je ook aan de slag met de volgende tips:
Verbeter je communicatie
Een goede communicatie ligt aan de basis van een goede relatie met je collega’s. Praat met je collega’s en probeer hun perspectief te begrijpen. Dat doe je door vragen te stellen, actief te luisteren en hun standpunten te proberen te begrijpen. Een open communicatie kan verkeerde interpretaties voorkomen, die anders tot misverstanden kunnen leiden.
Vraag feedback van je collega’s
Een goed tip is om vaker direct om feedback te vragen van collega’s. Geef aan dat je het op prijs stelt als je collega’s eerlijke en opbouwende feedback geven, zodat je een beter inzicht hebt in wat je zelf kunt verbeteren en hoe je kunt groeien binnen de organisatie.
Word assertiever
Vind je het lastig om een open communicatie aan te gaan en feedback te vragen? Dan is het een goed idee om een assertiviteitstraining te volgen. Hierin leer je om beter te communiceren, om voor jezelf op te komen en om je behoeften en grenzen op een respectvolle manier te uiten.
Zorg voor een professionele instelling
Een goede professionele instelling omvat respect, integriteit en betrouwbaarheid in de relatie met je collega’s. Het betekent ook een effectieve communicatie en een positieve werkethiek. Dit alles draagt bij aan een positieve werkomgeving.
Heb je het idee dat je je best doet om aan een goede relatie met je collega’s te werken, maar zetten jouw inspanningen geen zoden aan de dijk? Ga dan het gesprek aan met je leidinggevende en bespreek dit probleem om samen te zoeken naar oplossingen.
Betere relaties op de werkvloer met loopbaancoaching
Wil je graag hulp bij het verbeteren van je relatie met je collega’s? Dan kan een loopbaancoach je daarbij helpen. Een loopbaancoach kan je begeleiden in het proces om een positieve werkomgeving te herstellen. Daarbij kan deze deskundige je helpen met het aanpakken van conflicten en het herontdekken van je werkplezier. Met behulp van een persoonlijk ontwikkelingsplan versterk je op doeltreffende wijze je vaardigheden om effectief te communiceren met collega’s, om conflicten op een prettige manier op te lossen en om moeilijke gesprekken met zelfvertrouwen te voeren.
Loopbaancoaches vergelijken in jouw regio?
Vind in heel Nederland de beste coaches
Ook interessant voor jou
Inspiratie voor jouw loopbaan.